Renklerin Dili ve insanların üstündeki etkileri

Yeni bir is kurarken veya işyerinizi yeni bir dekorasyon yaparken renklerin size sagladıgı artılardan ve eksilerden yararlanın…

Eski kültürlerde yaşayan insanlar dünyada varolan her şeyin kendine özgü bir dili ve dolayısı ile renklerin de kendine özgü bir anlamı olduğunu düşünürlerdi. Daha sonra araştıranlar renklerin kendimiz ve hayatımız hakkında gözle görülmeyen etkileri olduğunu iddia ettiler.

Her renk genel olarak bir duyguyu, organı yansıtabilir. Renklerin gizemli anlamları araştırıldığı zaman ruhsal ve duygusal yaşamımızla ilgili çok şeyin farkına varıldığı ortaya çıkmıştır.

Ayrıca hayvanlar da eşlerini ya da yavrularını renklerinden tanırlar. Örneğin anne kuş, yavrusunun besin ihtiyacını gagasının rengi sayesinde anlar. Aynı şekilde yavru da annesini bu şekilde tanır ve besinin geldiğini anlar.

Renklerin insanlar üzerindeki etkisi hiç de yabana atılır cinsten değildir.

Girdiğiniz bir lokantadan neden kalkmak istemediğiniz, yolda yürürken neden birdenbire acıktığınız, neden bir markaya özellikle güven duyduğunuz ya da neden bir kişi  ile konuşmaya kalktığınız zaman size kaçamak cevaplar verdiğine dikkat edip hiç merak ettiniz mi?

Bütün bunların cevabı renklerin hayatımızdaki etkisi… Renkler kendi dilleriyle karşınızdakine sizin karakterinizi sizden önce anlatıyor. Renklerin yadsınamaz etkisini fark eden batılı şirketler, bunu iş hayatında sıklıkla kullanmaya başlamış ve çok da başarılı olmuşlardır.

Hayatımızı şekillendiren, bizi kimi zaman neşeli, kimi zaman da düşünceli yapan renkler ve marifetlerini sizler de heyecanla öğrenmek isteyeceksiniz. İşte renklerin dili:

KIRMIZI RENGİN ANLAMI

HEX KODU: #FF0000
RGB KODU: (255, 0, 0)
CMYK KODU: (0, 100, 100, 0)
HSV KODU: (0°, 100%, 100%)

Bu renk canlılık ve dinamizmle ilgili bir renktir.

Kırmızı renk fiziksel olarak ataklığı canlılığı, duygusal bağlamda bir işi sonuna kadar götüren azmi ve kararlılığı gösterir.

Mutluluğu temsil eder; çocuk eşyalarında (Çilek…) bu tonun fazla kullanılması, çocukların mutluluğunu temsil etmesindendir. Kişinin iştahını açar; dünyadaki gıda firmalarının (Coca Cola, Pizza Hut, MC Donald’s, Burger King, Nestle…) hepsinin logosunun kırmızı olduğunu fark edeceksiniz. Ayrıca ne kadar parlak olursa olsun, hiçbir renk kırmızı kadar dikkat çekmez.

İnsanların üzerinde canlandırıcı, kışkırtıcı ve heyecan verici bir etki yaratır.

Ancak uzun süre seyredildiğinde sinirlerde gerginlik yapar.

Özellikle hastane bahçelerinde, toplu halde kırmızı çiçeklere yer vermek uygun olmaz.

Aşkın ve arzunun rengidir.

Kırmızı dolaşım sistemindeki kan akımını hızlandırır.

Ayrıca kırmızı renk ile ilgili yanlış bir inanış vardır; boğaların kırmızıya saldırdığı sanılır. Oysa boğalar renk körüdür. Kırmızıya değil, kendilerine sallanan koyu renkli beze saldırır.

YEŞİL RENGİN ANLAMI

  • HEX KODU: #00FF00 
  • RGB KODU: (0, 255, 0) 
  • CMYK KODU: (100, 0, 100, 0) 
  • HSV KODU: (120°, 100%, 100%) 

Yeşil ahenk, huzur, uyum ve anlayış ile ilgilendirilir.

Güven verdiği için bankaların (T.E.B., Garanti, Kuveyt Türk, Şekerbank, C.K.B…) logolarında en çok tercih ettikleri iki renkten biridir.

Yatak odası için de rahatlatıcı bir renktir. Batıda büyük otellerin mutfaklarında duvar renginin, aşçıların yeniliklerini arttırmak için yeşile boyandığı söylenir.

Yaratıcılığı körükler, rahatlatıcı özelliği nedeniyle büyük lokanta ve mutfaklarda kullanılır.

Hastaneler de logo ve iç dizaynlarında yeşili tercih eder.

Doğanın ve baharın rengidir, insanlar üzerindeki etkisi tartışılmazdır.

Duygusal olarak bizi en çok etkileyen bir organımız olan kalbin, bu rengin yaydığı enerji alanında olduğu düşünülür.

Yeşil alanlarda insanların daha az mide rahatsızlığı çektiği saptanmıştır. Bir de uyarı ekleyecek olursak; yeşil renk, gözdeki kimi sinir hücrelerini öldürdüğü için yoğun bakılmamalıdır.

SİYAH RENGİN ANLAMI

  •  HEX KODU: #000000
  • RGB KODU: (0, 0, 0)
  • CMYK KODU: (0, 0, 0, 100)
  • HSV KODU: (0°, 0%, 0%)

Siyah Güç, tutku ve hırsı temsil eder.

Örneğin; makam arabaları siyah renklidir. Batı’da yası, matemi anlatır; oysa Japonya’da siyah mutluluktur. Siyah fonda kullanıldığında karamsarlığı çağrıştırsa bile vazgeçemediğimiz romantik, gece rengidir.
Konsantrasyonu en çok getiren renktir. Einstein’in konsantre olabilmek için perdeleri siyah, gün ışığı olmayan bir odaya girip ve bu şekilde düşündüğü söylenir.

MAVİ RENGİN ANLAMI

  •  HEX KODU: #0000FF
  • RGB KODU: (0, 0, 255)
  • CMYK KODU: (100, 100, 0, 0)
  • HSV KODU: (240°, 100%, 100%)

Mavi renk gökyüzünün ve geniş ufukların simgesidir.

Mavi Sınırsızlığı ve uzak bakışlılığı simgeler.

İçinde sonsuz evrensel enerjilerin potansiyelini taşır. Aynı zamanda huzuru temsil eder ve sakinleştirir. Aynı şekilde tabiata ağırlıklı renk olmasından dolayı, yeşil gibi insanı sakinleştirir. Huzur verir ve kişinin gerginliğini azaltır. Araplar mavi taşların kanın akışını yavaşlattığına inanırlar.
Nazar boncukları bunun için mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü korkulukları maviye boyanır.
Ciddi gazeteler maviyi tercih eder. Duvarları mavi olan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır.

TURUNCU RENGİN ANLAMI

  • HEX KODU: #FF7F00
  • RGB KODU: (255, 127, 0)
  • CMYK KODU: (0, 89, 100, 0)
  • HSV KODU: (38°, 100%, 100%)

 

TURUNCU Dışa dönük olmayı ve güveni temsil eder. 

Yorgunluğu giderir. İştah açar. İştah açıcı özelliğe sahip olduğu için özellikle yemek odalarında kullanılır. (Fanta, Banvit…) Neşenin ve bilgeliğin de sembolü olan turuncu, insanlardaki sosyalleşme duygularını faaliyete geçirir.

 

GRİ RENGİN ANLAMI

  •  HEX KODU: #808080 
  • RGB KODU: (128, 128, 128) 
  • CMYK KODU: (0, 0, 0, 50) 
  • HSV KODU: (0°, 0%, 50%) 
    Diplomatik ve ağır bir renktir. Hareketsizliği, yavaşlığı ve ciddiyeti temsil eder.

 

MOR RENGİN ANLAMI

HEX KODU: #800080 
RGB KODU: (128, 0, 128) 
CMYK KODU: (0, 100, 0, 50) 
HSV KODU: (300°, 100%, 50%) 
Menekşe renginin ruhsal esenlik ve sonsuzluk ile ilgili olduğu düşünülür. Eskiden beri ihtişam ve lüksün son basamağı olarak düşünülür. Tarih, yüksek sınıfların, saray mensuplarının daima morla bezendiklerini kaydeder. Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, bilinçaltı insanları korkuttuğu saptanmıştır. Örneğin; Harun Kolçak’ın yatak odası tamamen mordur.

PEMBE RENGİN ANLAMI

HEX KODU: #FFCBDB 
RGB KODU: (255, 203, 219) 
CMYK KODU: (0, 31, 7, 0) 
HSV KODU: (350°, 25%, 100%) 
Uyum, neşe, şirinliğin ve sevginin simgesidir. Rahat hissettiren ve dinlendiren bir renktir. Bu yüzden bazı büyük mağazalar müşteriler kendilerini rahat hissetsin diye tezgahtarlarına pembe üniforma giydirir. Pembe aynı zamanda çocuk rengidir.

SARI RENGİN ANLAMI

HEX KODU: #FFFF00 
RGB KODU: (255, 255, 0) 
CMYK KODU: (0, 0, 100, 0) 
HSV KODU: (60°, 100%, 100%) 
Zeka, incelik ve pratiklikle ilgilidir. Toplumsal yaşamı ve birlikte çalışmayı yansıtan bir anlamı vardır. Geçiciliğin ve dikkati çekiciliğin ifadesidir. O yüzden taksiler sarıdır. Dikkat çeksin ve geçici olduğu bilinsin diye. Araba kiralama şirketleri de logolarında sarıyı kullanırlar. Ayrıca bu yüzden dünyada hiçbir banka ambleminde sarıyı kullanmaz. Paranın geçici değil, kalıcı olmasını isterler. (Vakıfbank hariç) Sarı güneşin rengi olduğu için kişinin günlük hayatına hakim olan renktir. Özellikle açık sarı kişiye huzur verir. Morali bozuk olan kişiler, sarı rengin hakim olduğu ortamlarda kendilerini gevşemiş, hafiflemiş hissederler. Sarı ayrıca hüzün ve özlemin rengidir. Sonbaharın tüm hüzünlü güzelliğinde onun her rengini izlemek mümkündür.

BEYAZ RENGİN ANLAMI

HEX KODU: #FFFFFF
RGB KODU: (255, 255, 255)
CMYK KODU: (0, 0, 0, 0)
HSV KODU: (0°, 0%, 100%)
Temizliği ve saflığı temsil eder. İstikrarı, devamlılığı simgeler. Politikacılar beyazı pek severler, çünkü temiz, dürüst izlenimi vermek isterler.

KAHVERENGİ RENGİN ANLAMI

HEX KODU: #964B00 
RGB KODU: (150, 75, 0) 
CMYK KODU: (0, 50, 100, 41) 
HSV KODU: (30°, 100%, 59%) 
Gerçekçiliğin, plan ve sistemin rengidir. İnsanlar üzerinde canlılık hareketlilik etkisi bırakır. Yapılan bir deneyde, bir müzede fon kahverengiye döndürüldüğünde ziyaretçiler daha çok yeri daha az zamanda gezmişler. Kahverengi ağırlıklı olan yerlerde uzun süre oturmak güçtür. Kahverengi toprağın rengidir, insanların hareketlerini hızlandırır. Hareketliliği arttırdığı için özellikle fast-food restoranlarda bu renk fazla kullanılır. Dikkat ederseniz dünyadaki fast-food restoranlarının hepsinin sandalyeleri ve masaları kahverengi, duvar boyaları ise kahverengi-şampanya-pembe karışımıdır. Hiçbir ünlü fast-foodcunun duvarını beyaz göremezsiniz. Kahverengi aynı zamandı teklifsiz, rahat bir renk olarak kabul edilir. Karşınızdakinin kendini resmiyetten uzak, daha rahat hissetmesini ve açılmasını sağlar. Mesela, gazeteciler. Tüm ünlüleri rahatlıkla konuşturmasıyla tanınan ünlü televizyoncu Larry King’i programında her seferinde kahverengi kravatlar ve ceketlerle görürsünüz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eti Markasi Basari Oykusu

Mamografi Sonuç - Mamografi Sonucu Sorgula

hizbul bahr duası(dilek için)